Publicat pe

Folati, acid folic, care este doza???

Folati, acid folic, care este doza???

Scris de Dr. rer. nat. Birgit Wogatzky

Mi se intampla doar mie, sau nu intr-adevar situatia este putin derutanta, prin crearea unui intreg tam-tam despre ce anume trebuie suplimentat in timpul preconceptie: acid folic si / sau folati si care este doza?

In primul rand, nu exista nici o indoiala ca, daca sunteti insarcinata sau ati putea ramane insarcinata, este extrem de important pentru o suplimentarea suficinta de acid folic.
Complexul de vitamina B ajuta la reducerea riscului de defecte de tub neural (DTN), acestea sunt defecte congenitale grave ale maduvei spinarii (cum ar fi spina bifida) si ale creierului (cum ar fi anencefalia). Tubul neuronale este o parte a embrionului din care se dezvolta coloana vertebrala si creierul bebelusului. In Statele Unite, DTN afecteaza aproximativ 3.000 de sarcini pe an.

Autoritatile din domeniul sanatatii din cele mai multe tari recomanda ca femeile sa suplimenteze cu cel putin 400 µg acid folic cu o luna inainte de conceptie si in timpul primului trimestru de sarcina pentru a reduce riscul copilului cu pana la 70% de a avea defecte de tub neural. Unele cercetari sugereaza ca acidul folic poate ajuta, de asemenea, la reducerea riscului pentru copil de a suferi de alte defecte, cum ar fi buza cleft, palatoschizis, precum si anumite tipuri de defecte cardiace.

Suplimentarea corectaa inainte de conceptie este extrem de importanta, asa cum apar defecte de tub neural intr-un stadiu incipient de dezvoltare, inainte ca multe femei sa stie ca sunt insarcinate.

Cu toate acestea, se pare ca exista confuzie cu privire la forma de acid folic recomandata pentru suplimentare, cand anumite persoane pretind superioritatea asa-numitul folat fata de acidul folic. Acum, sa aflam care este exact diferenta dintre cele doua?

Folat este termenul generic pentru ambele forme atat pentru folatul alimentar cat si pentru acidul folic, forma sintetica a vitaminei utilizate in suplimentele alimentare si alimente fortificante. Biodisponibilitatea folatuluia alimentelor este mult mai mica decat cea a acidului folic sintetic, in mod obisnuit estimata la 50% din biodisponibilitatea acidului folic. In plus, acidul folic este mult mai stabil decat folatii alimentari. Acesta este motivul pentru care acidul folic este preferat de obicei pentru suplimentare.

Foarte important

Organismul trebuie sa converteasca atat folatul alimentar cat si acid folic sintetic la forma activa, inainte de a beneficia efectiv de prezenta sa. Forma activa este 5-methyltetrahydrofolate (5-MTHF). La nivelul sistemul digestiv, majoritatea folat dietetic este transformat in 5-MTHF inainte de a intra in fluxul sanguin. Spre deosebire de majoritatea folatilor, o mare parte a acidului folic nu este convertit la forma activa a vitaminei B9, 5-MTHF, la nivelul sistemul digestiv.

In schimb, aceasta trebuie convertit la nivelul ficatului sau in alte tesuturi. Conversia este catalizata de o enzima numita MTHFR (metil tetra hidro folatul reductaza) iar eficienta conversie faloatului / acidului folic in organism depinde de prezenta si functia sa. 8 – 10% dintre oameni se considera ca ar avea o varianta genetica a acestei enzime, facandu-l mai putin eficient.

Pentru aceste persoane, recomandarea uzuala de suplimentare cu acid folic 400 µg in perioada preconceptionala s-ar putea sa nu fie suficienta.

In principiu, exista doua moduri de a ne asigura ca acesti oameni obtine cantitatea necesara, cu toate acestea: fie pot opta pentru administrarea de 400 µg forma activa a folatului, sau dubleaza doza recomandata la 800 µg de acid folic pe zi, cu scopul de obtine nivelul folatului de protectiei in sange.

Potrivit profesorului Christian Thaler (sef al Departamentului de Endocrinologie si reproducere asistata de la Universitatea din Munchen / Germania), aceasta doza aduce beneficii, de asemenea, la nivelul fertilitatii si imbunatateste rezultatele tratamentului la pacientii FIV cu aceasta varianta genetica.
Luand acest nivel mai ridicat de acid folic este de asemenea o optiune interesanta pentru aceia dintre voi, care nu doresc sa astepte prea mult pentru obtinerea unei sarcini: s-a demonstrat ca puteti atinge nivelul protectiei de folat din sange mult mai repid cu acest dozaj.

Date noi publicate de Jorge Chavarro, profesor asociat de nutritie si Epidemiologie la Scoala de Sanatate Publica Harvard, a aratat ca aceasta doza mai mare este, de asemenea, de preferat in ceea ce privesc alte aspecte: dupa evaluarea unor cantitati uriase de date din partea Studiilor de sanatate I si II de la Asistentele Americane, el a ajuns la concluzia ca un aport de mai mult de 730 pg de acid folic pe zi a fost asociat cu un risc redus de avort spontan si fat mort.

Pe baza acestor date, fiecare femeie ce planifica o sarcina se pot simti in siguranta prin suplimentarea cu 800 µg de acid folic zilnic, cel putin o luna inainte de conceptie si pe parcursul primului trimestru de sarcina (de exemplu, prin luarea Fertilovit®F35plus, sau echivalentele sale pentru femeile cu tiroidita autoimuna, endometrioza sau SOPC).

Referinte:

Chavarro JE, Rich-Edwards JW, Gaskins AJ, Farland LV, Terry KL, ScD, Zhang C,
Missmer SA, Contributions of the Nurses’ Health Studies to Reproductive Health Research AJPH 2016, Vol 106, No. 9

Pietrzik K. et al.: Studiu randomizat, controlat placebo, dublu-orb ce evalueaza eficienta acidului folic continand suplimentare cu multivitamine in cresterea eritrocitelor la nivelul folatilor la femeile tinere aflate la varsta fertila. Ann of Nutr & Metab 2005; 6.7.29: 368

Thaler CJ. Metabolismul folatilor si Reproducerea Umana. Geburtshilfe Frauenheilkd. 2014 Sep;74(9):845-851.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *